Edelweiss


Ausztria, Svájc, egy hegedű és angst.
Van, aki inkább törik, de nem hajlik meg soha. Két ilyen pedig...
Hallgatmány: vagy a töménytelen felsorolt klasszikus zene, vagy ez.


A ficben felbukkanó Mária Terézia főhercegnő és Antonio Stradivari minden tette a képzelet műve. Ez úton szeretnék elnézést kérni tőlük a szerepeltetésért.


Edelweiss


 Csak egy sms volt a főnökétől. Annyit kell tennie, hogy elszállásolja a holnapi tárgyalásra érkező országot. Nem nagy dolog.
Egy ütés tíz ujjal a zongorára. A diszharmónia felsikoltott az ujjai alatt, és mivel senki nem volt a házban, akinek a kedvéért erősnek kellett volna maradnia, lefejelte a klaviatúrát. Még hét hang.
Lefolyt a székről a zongora alá, a pedálok elé. Összegömbölyödött, mint egy megvert kutya, pedig legszívesebben kihúzta volna magát, kitárulkozva, üvöltve rohant volna az utcára, hogy valamilyen módon megszabaduljon a lelkét tépő fájdalomtól. Erre a zene volt a gyógyír, a zene és néhány zeneszerző félig elfeledett, édesbús melódiája. Most azonban a zongora tornyosult felette, minden leütése suta volt és nem olyan, amilyennek lennie kell.
De hát jól játszottad.
Te ezt nem értheted, Eliza. Nem jó és kész.
Te ezt nem értheted. Ez volt az a mondat, amivel igazán fel tudta idegesíteni a feleségét. A volt feleségét, aki most azzal a nyavalyás porosszal hetyeg. Mást nem tud rá mondani, ők hetyegnek, a kapcsolatuk mentes minden finomságtól, Eliza is lassan ugyanolyan durva lesz, mint ahogy félnomád korában befogadta. Komoly munkája volt benne, hogy megszelídítse, erre… áh!
Tudta, hogyan segíthetne a baján, de vannak dolgok, amikhez az ember nem nyúl. Szerzett gyógyírt, de hála istennek, a gyógyszerét alig egy évszázaddal a megtalálása után személyesen Mária Terézia mérgezte meg.
Gyönyörűen játszol – sóhajtott fel a főhercegnő. – Az a hegedű egy Stradivarius, igaz?
Igen, fenséged.
Mi a neve?
Még nincs neki, fenséged. Még nem találtam meg a megfelelőt.
Már akkor játszottál rajta, mikor én kislány voltam. Mikor kaptad?
Ezerhatszázhetvennégyben, fenséged.
Az lassan száz éve volt! És még nem adtál neki nevet?
Mint mondtam, még nem találtam meg neki a megfelelőt.
A főhercegnő megígérte, hogy segít neved adni a hangszerének, Roderich pedig lelkesen beleegyezett, és nem is érezhette volna magát jobban megtisztelve. Aztán egy szép tavaszi reggelen sétálgattak a főhercegnővel a kertben, és összeomlott a világ.
Sokat gondolkodtam a hegedűdön, Ausztria. Ahogy játszol rajta, és van az a visszatérő dallamod, amiről mindig egy virág jut az eszembe.
Hátranyújtotta a kezét, az őket kísérő szolga azonnal odaugrott és átnyújtott egy szál virágot őfelségének, aki továbbadta neki.
Szinte látta maga előtt azt a nem túl nagy, szőrös, csúnyácska havasi gyopárt, amit a nő átnyújtott neki. Egy virág, amit egy számára nagyon kedves személy megmutatott neki, ő megcsodálta, gyönyörködött benne és akárhányszor ránéz, őt juttatja az eszébe. Havasi gyopár. Elizától kérdezte a nevét, és azóta is így hívja. Képtelen megtűrni a kertjében, pedig Ausztria nemzeti virága. Nem tudja a saját nyelvén megnevezni, nem tudja nevén nevezni a hegedűjét, amin már csak akkor játszik, ha nagyon nem bírja elviselni.
Edelweiss, edelweiss.
Reszketve mászott ki a zongora alól, sietett a szobájába és húzta elő a kopott fekete tokot az ágy alól. Felkattintotta az oxidált ezüstcsatokat, és hevesen zihálva meredt a tükörfényesre polírozott, kiváló állapotban lévő hangszerre.
Elment Stradivarihoz Olaszországba, mikor még alig néhány hangszer volt mögötte, de Roderich látta azokat a hangszereket, hallotta a hangjukat, és neki kellett egy olyan. Elment, a mester pedig levette a méreteit, és őrá szabta a hegedűt, az ő keze formáját követi a nyak faragása, miatta olyan a hangolók kialakítása, és egyáltalán. Tökéletesen illik a kezébe.
Emlékezett rá, milyen arcot vágott Stradivari, mikor megjelent nála a kész hegedűvel. Személyesen hozta el, mert elmondta neki, hogy kicsoda. A hangszerkészítő ennek megfelelően szaktudása legjavát adta bele, és Roderich szerint ez volt Stradivari legjobban sikerült hegedűje, még az 1715-ös csúcsán lévőeket is túlszárnyalta. Vagy csak azért hiszi ezt, mert ő játszik rajta.
Bocsásson meg, nagyuram.
Valami gond van, Signor Stradivari?
Nem tudom, hogy történt… az utolsó lakkozást vittem fel, és otthagytam éjszakára száradni. Reggelre így találtam.
A hegedű olyan fekete volt, mint a legsötétebb ében, a holdtalan, borult éjszaka, vagy a háborúzó országok szíve.
Nem értem, mester. Ön kiváló munkát végzett.
Kezébe vette. Megsimogatta. Próbaképpen megpendített néhány húrt, újrahangolta. Mikor már tökéletes volt, kivette a leharcolt tokból a vonót is és visszament a zeneterembe. Lehajtotta a zongorája tetejét, felült rá oda, ahol a fekete fába faragott díszítések körbefonták az alakját, és óvatosan a húrokra illesztette a vonót.
Az első hangok tétovák voltak, elcsúsztak. A következők már jobban mentek, de még mindig idegesítette, hogy nem úgy fordul a kezében a vonó, ahogy kell. Idegesen felszusszant és négyféle skálát is eljátszott – egy kereszt, három bé, hat kereszt, hét bé – mire úgy érezte, már jó. Akkor előröl kezdte.
Hogyha vár a kedvesem, holdiridia-holdiria
Nem kell nékem semmi sem, holdiridia-holdiria…
Ugrált a dallam a keze alatt. Tökéletes példánya volt a svájci népdaloknak. Halkan dúdolta a szöveget.
Nagyon hiányzott neki Basch.
A hegedű is felsírt, ahogy megcsúszott a keze. Villámgyorsan váltott, a népdalról átnyergelt Vivaldira. Nyár – Vihar. Egyszerre játszani két szólamot lehetetlen, de azért megpróbálta. Még gyorsabb tempót diktált, mint azt a zene megkövetelte volna, de nem bírt magával, kellett neki a rohanás, az, hogy kifáradjon, mindemellé a zene, hogy az érzéseit is vigye magával a szél, tűnjenek tova.
Nem tudott rá okot mondani, miért vágyik utána. Mit akar tőle ennyire. Réges-réges-régen megsértette őt, Basch pedig haragtartó. Nem bocsátott meg azóta se, nem is fog soha.
Strauss Metamorfózisa. Huszonhárom vonósra írta, ő egyedül játssza. Majdnem elsírta magát közben, de kellett neki, akarta ezt, játszania kellett a szomorúságot. Utána jöttek sorban: Verdi, Puccini, és hiába írta Rachmaninov zongorára, eljátszotta a Zongoraverseny második darabját a hegedűjén. Mert neki Basch a hegedűn keresztül szólal meg, ebből hangszerből nyúl ki és tépi ki a szívét.
Odakinn már régen besötétedett, órák óta úgy nézett ki az ablakon, hogy csak sötétséget látott, mást semmit. A karjai elfáradtak. Még le se vette a hangszert, már ugrott is le a zongora tetejéről, fordult volna ki a gyógyszere következő darabjáért a konyhába, ami egy nagy bögre forró csokoládé volt, egy finom meggyes rétessel. Amíg elkészíti, elcsitulnak a gondolatai, felszáradnak a könnyek az arcán, miközben megeszi, a frissen elkészült étel melegségétől felenged a bensője, és vissza tud térni a zongorához, hogy ismét hetekig, hónapokig rá se nézzen a hegedűjére.
De Basch ott állt az ajtóban. Megkövülten bámultak egymásra pár hosszú pillanatig.
A szeme alatt kellemetlenül húzott a bőr. Villámcsapásként vágott végig rajta, hogy az arca még nedves. Elfordult, és az inge mandzsettájával próbálta megtörölni az arcát. Hallotta maga mögött a tétova lépést.
Menj el! – csattant fel.
Nem akarja a szánalmát, nem akarja a segítségét, mert csak állna felette némán, ítélkezőn, azzal pedig nem segít.
Basch állt mögötte. Roderich minden izma pattanásig feszült húr volt. Végre csikordult a cipő, kifordult a szobából, becsukta maga mögött az ajtót, megengedte neki, hogy lerogyjon a földre.
Nem fog megbocsátani soha. És most elküldte, ez még egy pont a bűnei végtelen listáján. Basch segít, ha kéri, Basch-ra számíthat, de csak akkor, ha az országáról van szó, ha a személyes jólétéről van szó. A szíve, a lelke, ő maga – egyszer talán érdekelte. Akárhogy is volt, bármit is érzett, elmúlt, és már csak a hideg közöny maradt.
Ki ő Basch szemében? Senki és semmi.
Eliza is elment, pedig mellette kevesebbet gondolt rá. Amikor Ludwiggal dolgozott, akkor sem jutott eszébe… olyan gyakran. Akkor el volt foglalva a háborúval, azzal, hogy olyan fekete a szíve, mint a hegedűje.
A hegedű. Az Edelweiss.
Remegő kézzel kapott utána, magához szorította, és ott a földön térdelve, fáradtságtól zsibbadó karokkal kezdett új darabba.
Samuel Barber: Adagio for Strings. Állítólag a világ legszomorúbb darabja. Játszotta, legjobb tudása szerint. Játszotta, amikor mögötte nyílt az ajtó, mikor mellette a földön koppant a bögre a földön, mikor megütötte az orrát a forró csoki tömény illata. Játszotta, mikor a lépések elhalkultak mögötte.
Basch leült az ajtó mellé. Kívülről, hogy közöttük legyen a fal. Neki fizikailag volt rá szüksége, nem is bírta elviselni őt a tárgyalások alatt. Roderichnek soha nem voltak ilyen problémái. Ő már régen megépítette a maga falát hangokból, zenéből. A keze alatt sikló fekete és fehér billentyűkből. A görcsösen szorongatott fából, melyet egy mindkettejük számára oly fontos virágról neveztek el.
A darab véget ért.
A fal állt, büszkén, sérthetetlenül, ledönthetetlenül, mementójaként egy letűnt kornak, határként a jelenben, bizonyságként a jövőre.
Állni fog mindörökké, és minden, amit tehet, hogy virágszirmokat szór a fal tövébe abban a reményben, hogy egyszer talán feltámad a szél és átviszi a túloldalra. A szirmokat elszórta, most pedig hegedül a szélnek.
Edelweiss.
Talán majd egyszer el tudja játszani azt a darabot is.

Megjegyzések

  1. Ez a szösz maga Ausztria, ilyenkor érzem, miért szerettem bele az országba, mármint zene-zene-zene, és annyira múltszagú az egész.
    "Eliza is lassan ugyanolyan durva lesz, mint ahogy félnomád korában befogadta. Komoly munkája volt benne, hogy megszelídítse, erre… áh!" AusHunosként külön fáj, hogy ez mennyire igaz. Rod fogja, és megpróbálja átformálni Erzsit úgy, hogy neki tetsszen.
    És hogy Svájc képtelen neki megbocsátani, de azért csak kikötnek egymásnál, ez nagyon ők.
    Külön piros pont, hogy benne volt Mária Terézia és Stradivari, imádom, amikor a hetaficekben valós történelmi személyek jelennek meg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most mélyen megérintettél. Sikerült írnom egy nem OOC Ausztriát?
      Említetted az in the Ellen's 2-nél, hogy téged spec érdekelne a hegedűje. Nos ööö... ez lett belőle.
      Igaz is, elfelejtettem elnézést kérni a valós személyektől a szerepeltetésért, köszönöm, hogy szóltál :D
      Örülök, hogy tetszett, és köszönöm a visszajelzést is, pláne a kiemeléseket!

      Törlés
  2. Istenem, évek óta nem találtam senkit, aki még aktív ebben a fandomban, és soha nem találtam senkit saját magamon kívül, aki ír ezzel a párossal, és ez olyan gyönyörű, tökéletesen leírtad a headcanonjaimat, és összetörted a szívemet, szóval köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kései gyermeke vagyok a fandomnak :D
      Hát... ritkán köszönik meg, hogy összetöröm, a szívüket, de szívesen? Ilyen jellegű problémák esetén szólj nyugodtan, bármikor kisegítelek.
      És én köszönöm, hogy olvastál és véleményeztél!

      Törlés

Megjegyzés küldése