Edelweiss
Ausztria, Svájc, egy hegedű és angst.
Van, aki inkább törik, de nem hajlik meg soha. Két ilyen pedig...
Hallgatmány: vagy a töménytelen felsorolt klasszikus zene, vagy ez.
A ficben felbukkanó Mária Terézia főhercegnő és Antonio Stradivari minden tette a képzelet műve. Ez úton szeretnék elnézést kérni tőlük a szerepeltetésért.
Edelweiss
Csak egy sms volt a főnökétől. Annyit kell tennie, hogy
elszállásolja a holnapi tárgyalásra érkező országot. Nem nagy
dolog.
Egy ütés tíz ujjal a zongorára. A diszharmónia felsikoltott az
ujjai alatt, és mivel senki nem volt a házban, akinek a kedvéért
erősnek kellett volna maradnia, lefejelte a klaviatúrát. Még hét
hang.
Lefolyt a székről a zongora alá, a pedálok elé.
Összegömbölyödött, mint egy megvert kutya, pedig legszívesebben
kihúzta volna magát, kitárulkozva, üvöltve rohant volna az
utcára, hogy valamilyen módon megszabaduljon a lelkét tépő
fájdalomtól. Erre a zene volt a gyógyír, a zene és néhány
zeneszerző félig elfeledett, édesbús melódiája. Most azonban a
zongora tornyosult felette, minden leütése suta volt és nem olyan,
amilyennek lennie kell.
– De hát jól játszottad.
– Te ezt nem értheted, Eliza. Nem jó és kész.
Te ezt nem értheted. Ez volt az a
mondat, amivel igazán fel tudta idegesíteni a feleségét. A volt
feleségét, aki most azzal a nyavalyás porosszal hetyeg. Mást nem
tud rá mondani, ők hetyegnek, a kapcsolatuk mentes minden
finomságtól, Eliza is lassan ugyanolyan durva lesz, mint ahogy
félnomád korában befogadta. Komoly munkája volt benne, hogy
megszelídítse, erre… áh!
Tudta, hogyan segíthetne a baján,
de vannak dolgok, amikhez az ember nem nyúl. Szerzett gyógyírt, de
hála istennek, a gyógyszerét alig egy évszázaddal a megtalálása
után személyesen Mária Terézia mérgezte meg.
– Gyönyörűen játszol – sóhajtott fel a főhercegnő. –
Az a hegedű egy Stradivarius, igaz?
– Igen, fenséged.
– Mi a neve?
– Még nincs neki, fenséged. Még nem találtam meg a
megfelelőt.
– Már akkor játszottál rajta, mikor én kislány voltam.
Mikor kaptad?
– Ezerhatszázhetvennégyben, fenséged.
– Az lassan száz éve volt! És még nem adtál neki nevet?
– Mint mondtam, még nem találtam meg neki a megfelelőt.
A főhercegnő megígérte, hogy
segít neved adni a hangszerének, Roderich pedig lelkesen
beleegyezett, és nem is érezhette volna magát jobban megtisztelve.
Aztán egy szép tavaszi reggelen sétálgattak a főhercegnővel a
kertben, és összeomlott a világ.
– Sokat gondolkodtam a hegedűdön, Ausztria. Ahogy játszol
rajta, és van az a visszatérő dallamod, amiről mindig egy virág
jut az eszembe.
Hátranyújtotta a kezét, az őket
kísérő szolga azonnal odaugrott és átnyújtott egy szál virágot
őfelségének, aki továbbadta neki.
Szinte látta maga előtt azt a nem túl nagy, szőrös, csúnyácska
havasi gyopárt, amit a nő átnyújtott neki. Egy virág, amit egy
számára nagyon kedves személy megmutatott neki, ő megcsodálta,
gyönyörködött benne és akárhányszor ránéz, őt juttatja az
eszébe. Havasi gyopár. Elizától kérdezte a nevét, és azóta is
így hívja. Képtelen megtűrni a kertjében, pedig Ausztria nemzeti
virága. Nem tudja a saját nyelvén megnevezni, nem tudja nevén
nevezni a hegedűjét, amin már csak akkor játszik, ha nagyon nem
bírja elviselni.
Edelweiss, edelweiss.
Reszketve mászott ki a zongora
alól, sietett a szobájába és húzta elő a kopott fekete tokot az
ágy alól. Felkattintotta az oxidált ezüstcsatokat, és hevesen
zihálva meredt a tükörfényesre polírozott, kiváló állapotban
lévő hangszerre.
Elment Stradivarihoz Olaszországba,
mikor még alig néhány hangszer volt mögötte, de Roderich látta
azokat a hangszereket, hallotta a hangjukat, és neki kellett egy
olyan. Elment, a mester pedig levette a méreteit, és őrá szabta a
hegedűt, az ő keze formáját követi a nyak faragása, miatta
olyan a hangolók kialakítása, és egyáltalán. Tökéletesen
illik a kezébe.
Emlékezett rá, milyen arcot vágott
Stradivari, mikor megjelent nála a kész hegedűvel. Személyesen
hozta el, mert elmondta neki, hogy kicsoda. A hangszerkészítő
ennek megfelelően szaktudása legjavát adta bele, és Roderich
szerint ez volt Stradivari legjobban sikerült hegedűje, még az
1715-ös csúcsán lévőeket is túlszárnyalta. Vagy csak azért
hiszi ezt, mert ő játszik rajta.
– Bocsásson meg, nagyuram.
– Valami gond van, Signor Stradivari?
– Nem tudom, hogy történt… az utolsó lakkozást vittem fel,
és otthagytam éjszakára száradni. Reggelre így találtam.
A hegedű olyan fekete volt, mint a
legsötétebb ében, a holdtalan, borult éjszaka, vagy a háborúzó
országok szíve.
– Nem értem, mester. Ön kiváló munkát végzett.
Kezébe vette. Megsimogatta.
Próbaképpen megpendített néhány húrt, újrahangolta. Mikor már
tökéletes volt, kivette a leharcolt tokból a vonót is és
visszament a zeneterembe. Lehajtotta a zongorája tetejét, felült
rá oda, ahol a fekete fába faragott díszítések körbefonták az
alakját, és óvatosan a húrokra illesztette a vonót.
Az első hangok tétovák voltak,
elcsúsztak. A következők már jobban mentek, de még mindig
idegesítette, hogy nem úgy fordul a kezében a vonó, ahogy kell.
Idegesen felszusszant és négyféle skálát is eljátszott – egy
kereszt, három bé, hat kereszt, hét bé – mire úgy érezte, már
jó. Akkor előröl kezdte.
Hogyha vár a kedvesem, holdiridia-holdiria
Nem kell nékem semmi sem, holdiridia-holdiria…
Ugrált a dallam a keze alatt.
Tökéletes példánya volt a svájci népdaloknak. Halkan dúdolta a
szöveget.
Nagyon hiányzott neki Basch.
A hegedű is felsírt, ahogy
megcsúszott a keze. Villámgyorsan váltott, a népdalról
átnyergelt Vivaldira. Nyár – Vihar. Egyszerre játszani két
szólamot lehetetlen, de azért megpróbálta. Még gyorsabb tempót
diktált, mint azt a zene megkövetelte volna, de nem bírt magával,
kellett neki a rohanás, az, hogy kifáradjon, mindemellé a zene,
hogy az érzéseit is vigye magával a szél, tűnjenek tova.
Nem tudott rá okot mondani, miért
vágyik utána. Mit akar tőle ennyire. Réges-réges-régen
megsértette őt, Basch pedig haragtartó. Nem bocsátott meg azóta
se, nem is fog soha.
Strauss Metamorfózisa. Huszonhárom
vonósra írta, ő egyedül játssza. Majdnem elsírta magát közben,
de kellett neki, akarta ezt, játszania kellett a szomorúságot.
Utána jöttek sorban: Verdi, Puccini, és hiába írta Rachmaninov
zongorára, eljátszotta a Zongoraverseny második darabját a
hegedűjén. Mert neki Basch a hegedűn keresztül szólal meg, ebből
hangszerből nyúl ki és tépi ki a szívét.
Odakinn már régen besötétedett,
órák óta úgy nézett ki az ablakon, hogy csak sötétséget
látott, mást semmit. A
karjai elfáradtak. Még le
se vette a hangszert, már ugrott is le a zongora tetejéről,
fordult volna ki a gyógyszere következő darabjáért a konyhába,
ami egy nagy bögre forró csokoládé volt, egy finom meggyes
rétessel. Amíg elkészíti, elcsitulnak a gondolatai, felszáradnak
a könnyek az arcán, miközben megeszi, a frissen elkészült étel
melegségétől felenged a bensője, és vissza tud térni a
zongorához, hogy ismét hetekig, hónapokig rá se nézzen a
hegedűjére.
De Basch
ott állt az ajtóban. Megkövülten bámultak egymásra pár hosszú
pillanatig.
A szeme
alatt kellemetlenül húzott a bőr.
Villámcsapásként vágott végig rajta, hogy az
arca még nedves. Elfordult,
és az inge mandzsettájával próbálta megtörölni az arcát.
Hallotta maga mögött a tétova lépést.
– Menj el! – csattant fel.
Nem akarja a szánalmát, nem akarja
a segítségét, mert csak állna felette némán, ítélkezőn,
azzal pedig nem segít.
Basch állt mögötte. Roderich
minden izma pattanásig feszült húr volt. Végre csikordult a cipő,
kifordult a szobából, becsukta maga mögött az ajtót, megengedte
neki, hogy lerogyjon a földre.
Nem fog megbocsátani soha. És most
elküldte, ez még egy pont a bűnei végtelen listáján. Basch
segít, ha kéri, Basch-ra számíthat, de csak akkor, ha az
országáról van szó, ha a személyes jólétéről van szó. A
szíve, a lelke, ő maga – egyszer talán
érdekelte. Akárhogy is
volt, bármit
is érzett, elmúlt, és már csak a hideg közöny maradt.
Ki ő Basch szemében? Senki és
semmi.
Eliza is elment, pedig mellette
kevesebbet gondolt rá. Amikor Ludwiggal dolgozott, akkor sem jutott
eszébe… olyan gyakran. Akkor el volt foglalva a háborúval,
azzal, hogy olyan fekete a szíve, mint a hegedűje.
A hegedű. Az Edelweiss.
Remegő kézzel kapott utána,
magához szorította, és ott a földön térdelve, fáradtságtól
zsibbadó karokkal kezdett új darabba.
Samuel Barber: Adagio for Strings.
Állítólag a világ legszomorúbb darabja. Játszotta, legjobb
tudása szerint. Játszotta, amikor mögötte nyílt az ajtó, mikor
mellette a földön koppant a bögre a földön, mikor megütötte az
orrát a forró csoki tömény illata. Játszotta, mikor a lépések
elhalkultak mögötte.
Basch leült az ajtó mellé.
Kívülről, hogy közöttük legyen a fal. Neki fizikailag volt rá
szüksége, nem is bírta elviselni őt a tárgyalások alatt.
Roderichnek soha nem voltak ilyen problémái. Ő már régen
megépítette a maga falát hangokból, zenéből. A keze alatt sikló
fekete és fehér billentyűkből. A görcsösen szorongatott fából,
melyet egy mindkettejük számára oly fontos virágról neveztek el.
A darab véget ért.
A fal állt, büszkén,
sérthetetlenül, ledönthetetlenül, mementójaként egy letűnt
kornak, határként a jelenben, bizonyságként a jövőre.
Állni fog mindörökké, és
minden, amit tehet, hogy virágszirmokat szór a fal tövébe abban a
reményben, hogy egyszer talán feltámad a szél és átviszi a
túloldalra. A szirmokat elszórta, most pedig hegedül a szélnek.
Edelweiss.
Talán majd egyszer el tudja
játszani azt a darabot is.
Ez a szösz maga Ausztria, ilyenkor érzem, miért szerettem bele az országba, mármint zene-zene-zene, és annyira múltszagú az egész.
VálaszTörlés"Eliza is lassan ugyanolyan durva lesz, mint ahogy félnomád korában befogadta. Komoly munkája volt benne, hogy megszelídítse, erre… áh!" AusHunosként külön fáj, hogy ez mennyire igaz. Rod fogja, és megpróbálja átformálni Erzsit úgy, hogy neki tetsszen.
És hogy Svájc képtelen neki megbocsátani, de azért csak kikötnek egymásnál, ez nagyon ők.
Külön piros pont, hogy benne volt Mária Terézia és Stradivari, imádom, amikor a hetaficekben valós történelmi személyek jelennek meg.
Most mélyen megérintettél. Sikerült írnom egy nem OOC Ausztriát?
TörlésEmlítetted az in the Ellen's 2-nél, hogy téged spec érdekelne a hegedűje. Nos ööö... ez lett belőle.
Igaz is, elfelejtettem elnézést kérni a valós személyektől a szerepeltetésért, köszönöm, hogy szóltál :D
Örülök, hogy tetszett, és köszönöm a visszajelzést is, pláne a kiemeléseket!
Istenem, évek óta nem találtam senkit, aki még aktív ebben a fandomban, és soha nem találtam senkit saját magamon kívül, aki ír ezzel a párossal, és ez olyan gyönyörű, tökéletesen leírtad a headcanonjaimat, és összetörted a szívemet, szóval köszönöm.
VálaszTörlésKései gyermeke vagyok a fandomnak :D
TörlésHát... ritkán köszönik meg, hogy összetöröm, a szívüket, de szívesen? Ilyen jellegű problémák esetén szólj nyugodtan, bármikor kisegítelek.
És én köszönöm, hogy olvastál és véleményeztél!